Kraken is een klaverjasvariant waarbij je de tegenstander kan kraken als je denkt dat je meer punten zal halen. Pas echter wel op de contrakraak die gezet kan worden.
Klik hier voor een uitleg over klaverjassen en zijn varianten!
Wanneer kraken wordt toegepast bij klaverjas, dan is de voorhand verplicht een kleur te kiezen en te spelen. De linker tegenstander heeft dan de mogelijkheid te passen of te kraken. Als hij past, dan mag de medespeler kraken. Kraken bij klaverjas houdt in dat alle 162 punten verdubbeld worden inclusief de roem dat is behaald.
Het inzetten van kraken
Wanneer kraken wordt ingezet, dan geldt daarbij ook de mogelijkheid tot rekraken en superkraken. Een kraak levert het dubbele van 162 punten plus roem op. Een rekraak staat voor vier keer 162 punten plus roem. In geval van een superkraak mag 162 punten plus roem vermenigvuldigd worden met acht.
Rekraken mag zodra iemand gekraakt heeft en dan kan de andere partij nog superkraken. Mocht een tegenstander passen, dan heeft de medespeler ook de mogelijkheid tot rekraak of superkraak. Het team met die de hoogste kraak inzet, moet wel meer punten binnenhalen dan de tegenpartij.
Contra, re en super
Bij het klaverjassen worden kraken, rekraken en superkraken ook wel eens contra, re en super genoemd. Hoe meer ervaren de speler is met klaverjas, hoe meer de speler vertrouwd raakt met de termen. Tijdens het spelen wordt al snel duidelijk welke termen gangbaar zijn.
Behalen van roem
Naast het weten wat een kraak, rekraak of superkraak oplevert, moet ook duidelijk zijn wanneer deze in te zetten. Meestal kraken spelers als ze ook roem hebben opgehaald. Voor het behalen van roem gelden wel regels. Het moet aangegeven zijn in de hand bij de eerste slag en het moet gemeld zijn voor het spelen van de eerste kaart van de tweede slag.
Afkeuren, combinaties en waarden
De tegenpartij heeft de kans om roem af te keuren. In dat geval moet de partij wel meer roem hebben dan de andere partij. Alleen de hoogste roem wordt dus geteld. De laagste roem gaat dus verloren.
Om de roem te kunnen spelen, is het handig de waarde van de kaarten te weten. Daarnaast staan bepaalde combinaties ook voor een aantal punten. Hoe beter een speler op de hoogte is van deze telling, hoe sneller de speler roem kan opeisen. Het is niet mogelijk gedurende het hele spel roem op te eisten. Dat moet op de aangegeven momenten gemeld worden.
Een wisselwerking tussen teams
Hetzelfde geldt voor het afkeuren. Wetende dat een hogere roem wel wordt meegeteld, haalt het team met de hoogste roem de punten binnen. Klaverjas is een wisselwerking tussen de spelers en de teams. Niet alleen moeten de spelers op de eigen kaarten en punten letten. Door de punten van het eigen team in het oog te houden, wordt ook de eigen score beheerd.